lørdag 28. april 2012

Litt småtteri innimellom

Våknet opp en tidlig morgen og så for meg ett par pulsvarmere jeg bare måtte strikke. Frivillig ut av senga 06.09 for å prøve ut og lage mønster. Tok garnet jeg hadde for hånden, Artic ullgarn fra Europris og pinne nr 4. Tenker mønsteret kommer enda bedre til sin rett med tynnere garn og pinner, og de neste blir i hvitt.



Skriver ned mønsteret her dersom noen får lyst til å prøve  :-)

Legg opp 36 masker og fordel på 4 pinner. Strikk deretter 1 omg vr, 1 omg r og 1 omg vr.
Strikk så 3 omganger rettstrikk.

Hullmønsteret går over 3 omganger;
1.pinne ; strikk 2 masker rett, kast og 2 masker vridd rett sammen (stikk ned bak i maskene). Strikk 4 masker rett, kast, 2 m vridd rett sammen. Fortsett slik ut omgangen. Det skal da være 5 rettmasker i mellom hver hull (inkludert masken som blir av sammenstrikkingen).
2.pinne: rett
3. pinne: 2 m rett sammen, 1 kast. strikk 1 maske rett, kast og 2 masker vridd rett sammen.* 1 rett, 2 m rett sammen, 1 kast, 1 rett, 1 kast , 2 m vridd rett sammen. Fortsett slik ut omgangen. Det skal da bli ett kast på hver side av det eksisterende hullet.

Strikk deretter 5 omganger rett.

Deretter forskyves mønsteret de neste 3 pinnene.
Start med å strikke 5 masker rett, deretter kast, 2 m vridd rett sammen. Strikk som 1.pinne ut omgangen
Strikk deretter som 2. pinne rett hele omgangen
Gjenta pinne 3, MEN strikk 3 masker rett før du feller 2 masker rett sammen, kast, 1 m rett, kast og 2 m vridd rett sammen.

Gjenta disse omgangene med 5 omganger rett i mellom til pulsvarmeren er lang nok. Jeg hadde 6 hullmønstre totalt.

Slutt med 3.pinne og strikk deretter 4 omg rett. Deretter strikkes 1 omg vrang. Neste omgang strikkes rett og fell løst av.
Ta siste maske over på en heklekrok, jeg brukte 3,5 på dette garnet.
Hekle 3 luftmasker, 1 picot (3 luftmasker, 1 fastmaske i 1. luftmaske) og deretter en fastmaske i maske nr 2 fra kroken. Hekle deretter 1 picot, hopp over 1 maske, fastmaske i neste maske. Slik hekler du omgangen ut annen hver maske. Avslutt med en luftmaske i 1. luftmaske på omgangen.


Lykke til :-)
Jeg ser for meg at denne fint kan pyntes med en heklet blomst eller fine knapper, men dette garnet ble for tykt til det.



2 kommentarer: